Afgelopen weekend werd met de Condroz Rally de voorlaatste manche van het Historic Belgian Rally Championship verreden. Het erg verraderlijke en veeleisende parcours zorgde voor heel wat uitvallers. Uiteindelijk werd de wedstrijd gewonnen door Bjorn Syx, die zijn debuut maakte op de proeven van de Condroz Rally. Meteen rukt de BMW-rijder uit Poperinge op naar de derde plaats in de tussenstand. Een goed resultaat in de slotwedstrijd in Spa kan hem de titel opleveren.

« Het was zeker geen makkelijke wedstrijd, » vertelde Bjorn Syx. « Het parcours is bijzonder glad en modderig. We hebben bovendien problemen gehad met het differentieel, waardoor we 30″ tijdstraf namen omdat de vervanging langer duurde dan gepland. Helaas werd de concurrentie in Historic al vroeg uitgeteld. »

Op KP 8 was het inderdaad al afgelopen voor Didier Vanwijnsberghe, die amper 3″1 achter merkgenoot Syx stond. Vanwijnsberghe werd geveld door motorproblemen. Een proef verder zette Dirk Deveux zijn Ford Sierra RS Cosworth 4×4 aan de kant. « Het wil echt niet lukken dit seizoen, » verklaarde de titelverdediger. « We hadden een nieuwe versnellingsbak gemonteerd, maar nu liep de motor warm. De ventilator sloeg niet automatisch na, maar ook manueel kreeg de ventilator de motor niet gekoeld. Omdat de motor warm bleef lopen, zijn we gestopt. We moeten nu op zoek naar de oorzaak. Op dit moment is de ontgoocheling enorm groot. Ik weet niet of we in Spa van start gaan, maar de inschrijving is wel al betaald, » aldus Dirk Deveux.

Achter Bjorn Syx, overtuigend winnaar, ging de tweede plaats naar Frédéric François met zijn Ford Escort Mk2. « Nochtans had ik zondagmiddag zin om op te geven. We moesten zowel de proef van Marchin als die van Amay moesten we in derde versnelling afwerken, nadat de versnellingspook brak. We hebben doorgezet en het leverde ons de tweede plaats op, » aldus Frédéric François.

Patrick Deblauwe werd derde. Daar kon hij best mee leven. « Het waren extreem moeilijke omstandigheden, zeker met een achterwielaandrijver. Ik heb misschien niet de juiste bandenkeuzes gemaakt, » aldus Deblauwe.

Danny Vancoillie stuurde zijn Opel Kadett GTE naar de vierde plaats. Daar was de West-Vlaming heel tevreden mee: « Na 20 jaar in West-Vlaanderen te hebben gereden, heb ik beslist om andere rally’s en regio’s te ontdekken. De Condroz Rally is een van mijn lievelingswedstrijden. Dit was een heel moeilijke editie, met erg veel modder op de baan. Met onze 13″-velgen was het knap lastig. Voor mij is iedereen die de finish van deze rally haalt een winnaar, » lachte Danny Vancoillie.

Pierre Jamin, die met zijn DAF zeker een gooi had kunnen doen naar de leidersplaats in eigen streek, was er niet bij wegens gezondheidsredenen.