De 86ste editie van de Total 24 Hours of Spa zijn voor Louis Machiels en het hele team van de #100 Attempto Racing Lamborghini in twee delen op te delen: een eerste helft die het potentieel van het team duidelijk in de verf zette, waarbij de Italiaanse GT het veld in Pro-Am aanvoerde, en een tweede helft waarbij de techniek roet in het eten gooide en Louis Machiels, Jeroen Mul, Max van Splunteren en Giovanni Venturini uiteindelijk de handdoek in de ring dienden te werpen. Het samenspel van het jonge talent en de ervaring van Louis Machiels hadden echter voor een veel mooier resultaat kunnen zorgen.

Machiels-9826

De Total 24 Hours of Spa is eens te meer de hardste en meest intense GT-race in de wereld gebleken. Op dinsdag al begon Louis Machiels aan de eerste lang training, waarna de druk even van de ketel mocht. “Op woensdag is er de traditionele parade, een moment waarop je inderdaad even kan tot rust komen in een hectische week, maar op donderdag beginnen de zaken dan echt. Er staan meer dan zes uur trainingen en kwalificaties op het menu, een bijzonder lange opdracht die zeer belangrijk is. Onze trainingen begonnen moeilijk, eerlijk waar, maar we hebben samen met het team de wagen beter en beter afgesteld, wat resulteerde in een prima Lamborghini voor de wedstrijd. Dat wijst nog maar eens op het belang van de oefensessies, die niet alleen de startorde van de race bepalen, maar ook uiterst belangrijk zijn voor de wedstrijd zelf.”

De race zelf, die startte voor volgepakte tribunes, begon voor het kwartet in de Huracan GT3 zeer goed. Plaats na plaats reed de Italiaanse GT3 naar voren, richting de top 3 in de klasse Pro-Am en ook naar een top 10 algemeen. In vaak moeilijke omstandigheden, met 65 wagens op de piste en af en toe een lichte regenbui, wist ook Louis Machiels zich goed te handhaven.

Machiels-9979

“En zo ging het verder tot halverwege de race. Wij waren continu in gevecht voor de zege in onze klasse, en de race verliep echt vlekkeloos”, doet Louis Machiels verder het verhaal. “Het zag er bijzonder goed uit, want na mijn stint ’s nachts lagen we vooraan, een zege was zeker een mogelijkheid, een podium meer dan waarschijnlijk aan het ritme dat we tot dan toe aanhielden.”

Op dat ogenblik sloeg de pechduivel echter een eerste maal toe. Het team verloor twee ronden met een lekke band, een voorbode van nog meer slecht nieuws.

De jonge Nederlander Max van Splunteren voelde bij het aanbreken van de ochtend plots trillingen en waar eerst weer aan een lekke band werd gedacht, bleek het probleem veel ernstiger. Hij doet zelf het verhaal: “Ik kwam binnen omdat de wagen onbestuurbaar was geworden, maar geen enkel van de rubbers stond lek… De wagen stond niet meer mooi recht en het team ontdekt dat een wiellager achteraan stuk was gegaan. Er gingen vervolgens vijftien ronden verloren en bovendien verloren we het ABS op de auto, een hulp uiteraard bij het remmen.”

Het team zette voort en had als doel de top in de klasse, toen het in de loop van de voormiddag begon te regenen: “En dan was het zonder ABS zeer moeilijk”, aldus Louis Machiels. “Jeroen (Mul) ondervond dat bij het aanremmen van de haarspeld van La Source en reed een andere wagen aan. Iets wat met het ABS nooit zou gebeurd zijn… De radiator was beschadigd en meteen was het over en uit. Ik betreur het ten zeerste, want het team en de auto waren goed, we hebben allemaal alles gegeven…”