Vorig jaar vond de 60e editie plaats van de Rallye International Polic, een editie die kon rekenen op een mooi deelnemersveld en een spannende strijd voor de overwinning. Bij het ronden van de kaap van 60 denken sommigen al aan hun pensioen, maar de Royal Auto Moto Club de la Police Liégeoise (R.A.M.C.P.L.) heeft allesbehalve de bedoeling om ermee op te houden. Haar leden zetten zich momenteel om de 61e editie voor te bereiden van deze wedstrijd die uniek op de wereld is, want het is de enige die door een politievereniging georganiseerd wordt. Oorspronkelijk was hij zelfs enkel voorbehouden aan politieagenten (en rijkswachters), en was er het originele idee om auto’s en moto’s te combineren.

Dit jaar vindt de wedstrijd plaats op 25, 26 en 27 mei, met een nieuw wedstrijdcentrum: het Athénée Royal d’Alleur (Rue de la Vallée 60). Deze nieuw locatie biedt plaats voor het hoofdkwartier, het gesloten wagenpark, start en aankomst, het servicepark en uiteraard ook de toeschouwers.

Maar de plaatsen die onlosmakelijk verbonden zijn aan de Rallye International Police worden niet vergeten. De feestelijkheden beginnen op vrijdag 25 mei om 15u op de Espace Tivoli, naast de Place du Marché in Luik, met de voorstelling van de deelnemers. Om 17u zetten vinden de administratieve en technische controles plaats in de Renault Garage Néri in Burenville.

Vorig jaar behaalde Geoffrey Godinas een mooie tweede plaats met zijn MW M3, achter Hubert Deferm (foto bovenaan de pagina).

De wedstrijd zelf wordt verreden op 26 mei, van 8u tot 19u. De deelnemers zullen zich met elkaar meten tijdens 4 ronden van 3 proeven die sterk lijken op die van vorig jaar, verdeeld over de provincies Limburg en Luik. De prijsuitreiking vindt zoals steeds plaats op zondagavond, gevolgd door een groot bal.

Zoals de voorgaande jaren staat de Rallye Police open voor teams die gervormd worden door twee agenten, twee burgers, of één van elk. Wie niet over een nationale vergunning beschikt kan ter plaatse een ‘One Event Pass’ verkrijgen. Op technisch vlak volgt de wedstrijd het RACB Criterium reglement. Auto’s die beantwoorden aan de RACB of ASAF/VAS normen en motoren in overeenstemming met de BMB normen zijn dus welkom. Een andere nieuwigheid is een ‘Historic’ categorie, type VHRS, met een aangepaste tijdsopname.

Meer info op www.rallyepoliceliege.com

(Door Bernard Verstraete; photos Thomas Michiels)